Tvarovanie objektov

Pre zmeny tvaru ľubovolného objektu v Zoner Calliste 4 je určený tvarovací nástroj, ktorý nájdete v základnom paneli nástrojov na druhej pozícii. Ďalšími možnosťami ako ho vyvolať sú: poklepanie na objekt pri aktívnom výberovom nástroji, klávesová skratka 2 (okrem písania textu), alebo voľba položky Tvarovanie v lokálnej ponuke pre pracovnú plochu (po kliknutí pravým tlačidlom myši).

Alternatívny panel
Tvarovací rámec (len u hviezd)
Tvarovanie cípov (len u hviezd)
Zachovať uhly rámca
Po 15 stupňoch
Tvarovanie rohov (len u obdĺžníka a štvorca)
Nastavenie počtu cípov a ostrosti (len u hviezd)
Tvarovanie oblúka a výseče (len u kruhu a elipsy)
Previesť na krivky

Všetky úpravy objektu sa vykonávajú prostredníctvom tzv. tvarovacieho rámca, čo je vlastne obdĺžnik opísaný danému objektu. Akonáhle sa okolo objektu vykreslí je pevne zviazaný s objektom – otáča a tvaruje sa spolu s ním.

 

Tvarovací nástroj ponúka také možnosti úprav objektu ako posunutie, otočenie, zväčšenie a zmenšenie buď celého objektu, alebo len v jednom smere, ale tiež skosenie a perspektívu. Na prvý pohľad sa zdá, že duplikujú niektoré funkcie výberového nástroja, ale vzhľadom k odlišnej definícii tvarovacieho a výberového rámca sa navzájom unikátne dopĺňajú – napr. šírku otočeného obdĺžníka už výberovým nástrojom nemožno zmeniť bez zmeny jeho výšky, tvarovacím nástrojom áno.

Otočenie – otočiť objekt možno pri jeho tvarovaní uchopením šípky vychádzajúcej zo stredu objektu a jej otáčaním až do žiadaného uhla.

Skosenie – ťahaním myšou za rohový úchopový bod môžete objekt ľubovolne deformovať podobne ako s nástrojom Perspektíva, ale výsledok nebude na rozdiel od perspektívy ovplyvnený už skôr uskutočnenými úpravami (napr. otočením).

Zošikmenie – zošikmením zdeformujete tvarovací rámec objektu na nepravouhlý (konvexný) štvoruholník tak, že posuniete jednu stranu rámca (pri zachovaní jej dĺžky i smeru) ťahaním za úchopový bod v jej strede.

Posunutie - posúvať objekt po pracovnej ploche môžete ťahaním myši za uchopový bod v strede objektu.

U hviezd je potrebné Tvarovací rámec zapnúť týmto tlačidlom, ktorý sa nachádza v alternatívnom paneli.

Ak zapnete v alternatívnej lište voľbu Mód tvarovania, zmeníte tým výsledok predchádzajúcich dvoch operácií – ťahanie za uzol v rohu a v strede strany rámca. V tomto prípade totiž bude možné rámec zdeformovať len toľko, aby sa nezmenili uhly v jeho rohoch, takže objektu zostane zachovaný pôvodný charakter.

Celkové zväčšenie/zmenšenie – zmenu veľkosti objektu pri zachovaní jeho proporcií vykonáte ťahaním za rohový úchopový bod rámca objektu.

Čiastočné zväčšenie/zmenšenie – zmenu jedného rozmeru rámca objektu ťahaním za úchopový bod v strede príslušnej strany rámca objektu.

Ďalšie tvarové úpravy

Nastavenie miery zrazenia rohov obdĺžníka, či medzných uhlov oblúka a výseče môžete zmeniť zadaním  číselnej hodnoty v alternatívnom paneli.

V Zoner Calliste 4 však máte možnosť tieto prvky upravovať i vizuálne:

Tvarovanie rohov obdĺžníka – ťahaním úchopového bodu v mieste, kde sa krivka zaoblenia spojuje so stranou obdĺžníka, zaoblenie zmenšíte či zväčšíte.

Tvarovanie oblúka a výseku – ťahaním koncového bodu oblúka pozdĺž šedého obrysu „neviditeľné“ časti elipsy docielite zmeny koncového uhla výseku.

Symetrické tvarovanie hviezd

Symetrické tvarovanie súvisí s novým princípom práce s hviezdami. Hviezdy vo všeobecnom poňatí, ako ich vníma vektorová grafika, môžu mať nevyčerpateľnú škálu rôznych obmien. Bolo by však nezmyselné snažiť sa ich pokryť len preddefinovanými vzormi. Preto je vám teraz k dispozícii symetrické tvarovanie, prostredníctvom ktorého zmeníte vzhľad celej hviezdy, teda všetkých jej cípov súčasne, tvarovaním jediného jej lúča – program sám vykonanú úpravu aplikuje i na všetky ostatné lúče, a to i v prípade, že tomuto kroku predchádzali iné úpravy (napr. zošikmenie).

Potom, čo zvolíte tvarovací nástroj a v alternatívnom paneli režim Tvarovanie cípov, vyznačia sa na vybranej hviezde (či mnohouholníku) tri uzly.

 

Súčasne sa vám v alternatívnom paneli ponúknu nástroje pre tvarovanie zloženej krivky.

Z toho je už zrejmé, že tie dva úseky, ktoré sú naznačené zobrazenými uzlami, budú tzv. vzorové úseky. Ich ľubovolným tvarovaním potom môžete získať nové a nové podoby hviezd a mnohouholníkov – niektoré z možností sú naznačené na ďalších postupoch.

Postup 1 – vnútorný vzorový uzol uchopte myšou a posuňte smerom k stredu hviezdy a mierne stranou. Akonáhle tlačidlo myši uvoľníte, pretvarujú sa i ostatné cípy hviezdy.

Postup 2 – Kliknutím myšou vyberte vonkajší vzorový uzol a v alternatívnom paneli preňho zvoľte symetrický prechod. Tým ste z hviezdy vytvorili „kytičku“. Teraz vyberte jeden vzorový úsek a stlačením príslušnej ikony v alternatívnom paneli ho preveďte na úsečku. Tým získate ďalšiu zaujímavú obmenu.

Postup 3 – Vyberte vzorový úsek mnohouholníka a kliknutím na príslušnú ikonu v alternatívnom paneli ho preveďte na Bézierovú krivku. Teraz vytiahnite jednu jej smernicu dovnútra a druhú von a získate ďalší zaujímavý útvar.

Prevod na krivky

Každý geometrický tvar môžete kedykoľvek previesť na krivky a ďalej ho tvarovať rovnako ako všeobecnú uzavretú zložitú krivku. Objekt však týmto okamžikom stratí informácie o svojom „pôvode“ a nebude teda už možné vykonať napríklad predĺženie šírky už otočeného obdĺžníka, symetrickú úpravu hviezdy či len zmenu počtu jej cípov.

Tvarovanie kriviek

Tvarovací nástroj nájdete v základnom paneli nástrojov na druhej pozícii. S tvarovacím nástrojom môžete z už vložených kriviek vytvárať objekty ľubovoľného tvaru. Tvarovať je možné všetky druhy kriviek.

Modifikácie uzlov a úsekov

Keď vyberiete tvarovacím nástrojom krivku, tá sa označí tak, že všetky jej uzly sa zobrazia ako malé čierne štvorčeky bez výplne, iba začiatočný bod krivky (prvého úseku),  bude zobrazený štvorčekom červenej farby. Kliknutím na ktorýkoľvek uzol krivky, sa ten uzol vyberie ako aktívny pre úpravy a zobrazí sa ako vyplnený štvorček.

začiatočný bod (červený)    čierny    aktívny bod (vyplnený)

Vyberať a tvarovať môžete aj viac uzlov súčastne. Výber uzlov prevediete pri aktivovanom tvarovacom nástroji ťahaním výberového rámca okolo požadovaných uzlov alebo postupnými kliknutiami myšou pri súčasne stlačenej klávese Shift.

S vybranými uzlami krivky potom môžete ľubovoľne manipulovať jednoducho uchopením ktoréhokoľvek z nich a ťahaním myšou, pričom zostáva zachovaná ich vzájomná poloha

 

Výber úseku krivky

Pre výber len jedného úseku kliknite na neho myšou - ten sa zvýrazni zeleným zvýraznením a súčasne sa ako vybraný označí začiatočný bod tohto úseku. Viac úsekov sa vyberá podobne ako viac uzlov. Jednotlivé úseky sa nezvýraznia zelenou farbou, len sa označia ich začiatočné body  ako aktívne (výberom uzla aktivujete úsek, ktorému je začiatočným bodom a naopak výberom úseku aktivujete jeho začiatočný bod).

Pokiaľ šípku nastavíte na vybraný úsek krivky, zobrazí sa vedľa nej vpravo dole malý symbol. V prípade Bezierovej krivky je iný ako v prípade úsečky. Symbolizuje, čo sa z úsekom bude diať, keď ho uchopíte myšou a potiahnete.

U úsečky je symbolizovaný čiarkou. Pri ťahaní sa posúva cela úsečka tak, že sa zachováva jej dĺžka aj orientácia a tvarujú sa ďalšie úseky krivky (pokiaľ sú).

U Bezierovej krivky je symbolizovaný vlnovkou. Pri ťahaní sa mení jej tvar podľa toho kde posúvame uchopený bod, pritom sa zachováva poloha krajných uzlov úseku, ale podľa zmeny tvaru krivky sa menia aj smernice v jej krajných bodoch.

 Alternatívny panel nástrojov

Pridať uzol - pridá jeden uzol do polovice aktívneho úseku a označí ho ako aktívny.

Odobrať uzol - zmaže vybrané uzly. S krajnými uzlami zmaže aj celý úsek pred ním. Dva úseky okolo zmazaného uzla sa spoja do jedného tak, že zostanú zachované smernice v ich ostávajúcich bodoch (pokiaľ sú).

Previesť na úsečku - prevedie vybrané úseky na úsečky, pričom neovplyvni tvar ďalších úsekov.

Previesť na Bezierovú krivku - prevedie všetky vybrané úseky na Bezierovú krivku tak, že im pridelí smernice ležiace na úsečke, ich ťahaním alebo ťahaním krivky môžete zmeniť ich tvar.

Symetrický prechod medzi úsekmi
Hladký prechod medzi úsekmi
Ostrý prechod medzi úsekmi

Po 15 stupňoch - keď je stlačené pri umiestňovaní koncového bodu úsečky alebo smernice, bude uhol sklonu úsečky (smernice) skákať po 15 stupňoch (alebo stlačením Ctrl). To vám uľahčí kreslenie kolmíc, rovnobežiek a pravidelných tvarov.

Napojiť na existujúcu krivku - umožňuje napojiť krajný uzol krivky na krajný uzol inej krivky tak, že sa tieto spoja do jedinej.

Uzavrieť novým úsekom - uzavrie celú krivku vložením ďalšieho úseku s začiatkom v koncovom bode posledného a koncom v začiatočnom bode prvého úseku. Z kriviek sa stáva polygon (objekt). Pokiaľ držíte stlačenú klávesu Shift, uzavrie krivku tak, že jej koncový bod presunie na jej začiatočný bod.

Rozdeliť - rozdelí zloženú krivku vo všetkých vybraných bodoch tak, že z jediného spoločného uzla vytvorí dva oddelené blízko vedľa seba, pričom jeden z nich vyberie ako aktívny.
Praktická ukážka - rozbitím kružnice si vytvoríme srdce
1. Nástrojom pre vkladanie objektov vložte na pracovnú plochu kružnicu.
2. Kliknite na tvarovací nástroj a vyberte ním kružnicu.

3. V alternatívnom paneli nástrojov kliknite na kladivko , kružnica sa rozpadne na skupinu spojených kriviek.

4. Ťahaním horného uzla so súčasne stlačenou klávesou Shift smerom do stredu kružnice vytvarujte horné oblúky srdca.

5. Ťahaním dolného uzla so súčasne stlačenou klávesou Shift smerom dole dotvarujte srdce

1. 3. 4. a 5.