Krivky

Nástroje pre vkladanie kriviek

Nástroj na kreslenie kriviek nájdete v základnom paneli nástrojov na treťom mieste a obsahuje podmenu, ktoré poukazuje na ďalšie nástroje na vkladanie kriviek - spojené krivky, spojené úsečky, jednoduché krivky, jednoduché úsečky a kreslenie od ruky.

V závislosti na vybranom nástroji sa automatický nastaví alternatívny panel tak, aby sprístupnil všetky pre neho použiteľné operácie. Súhrny prehľad a ich popis nájdete na konci.
Jednoduché úsečky
Úsečku do dokumentu môžete vložiť dvoma spôsobmi - dvoma kliknutiami alebo ťahaním myšou.
1. dvoma kliknutiami - prvým kliknutím ľavým tlačidlom stanovíte počiatočný bod úsečky, druhým koncový bod. Úsečka sa vykreslí po stanovení obidvoch bodov. Pokiaľ však v koncovom bode tlačidlo myši neuvoľníte hneď, ale podržíte ho stlačené a zároveň myšou pohnete, potom sa úsečka vykresľuje okamžite v závislosti na zmene polohy bodu. Polohu koncového bodu stanovíte uvoľnením tlačidla myši.
2. ťahaním - stlačením ľavého tlačidla myši stanovíte počiatočný bod úsečky, ťahaním sa premiestnite do bodu koncového a tlačidlo myši uvoľníte. Pritom sa vám úsečka vykresľuje.
V alternatívnom paneli sú počas vkladania jednoduchých úsečiek len dva nástroje.
Po 15 stupňoch
Napojiť na existujúcu
Jednoduché krivky
Na nakreslenie takejto krivky je treba stanoviť nielen polohu krajných bodov, ale tiež polohu radiacich bodov smerníc - úsečiek, určujúcich smer a mieru zakrivenia.
Postup - Stlačením ľavého tlačidla myši stanovíte počiatočný bod krivky (a zároveň počiatočný bod smernice v tomto bode) a ťahaním koncový bod smernice (viac vloženie úsečky ťahaním). Rovnakým spôsobom stanovte polohu a smernicu koncového bodu. Skôr než uvoľníte tlačidlo myši, je možné s podržaním tlačidla Shift zmeniť tiež polohu koncového bodu krivky, pričom sa zachová smer a dĺžka už stanovenej smernice v tomto bode (bude sa posúvať s ním).

Pokiaľ v niektorom bode namiesto ťahania len kliknete myšou, stanoví sa smernica tak, že jej radiaci bod splynie s krajným bodom krivky do jediného bodu (pokiaľ takto zadáte obe krajné body, výsledkom bude úsečka). 

 

V alternatívnom paneli sú počas vkladania jednoduchých kriviek len dva nástroje.

Po 15 stupňoch
Napojiť na existujúcu
Spojené úsečky

Nástroj na kreslenie spojených úsečiek je obmenou nástroja na kreslenie jednoduchých úsečiek a umožňuje jednoduché kreslenie lomenej čiary. Spojená úsečka sa skladá z ľubovoľného počtu jednoduchých úsečiek tak, že začiatočný bod druhej a každej ďalšej je koncový bod predchádzajúcej.

Postup - Vložte prvú úsečku. Tím, že ďalšie úsečky už budú mať začiatočný bod určený stačí kliknutím stanoviť bod koncový.

V alternatívnom paneli nástrojov sú dostupne celkom 4 nástroje.
Po 15 stupňoch Nová krivka
Napojiť na existujúcu Uzavrieť
Spojené krivky

Nástroj na kreslenie spojených kriviek je obmenou nástroja na kreslenie jednoduchých kriviek a umožňuje jednoducho nakresliť akúkoľvek otvorenú alebo uzavretú krivku zloženú z ľubovoľného počtu na seba naväzujúcich jednoduchých Bezierových kriviek.

Postup - Vložte prvú krivku. Tím už budú mať ďalšie úseky určenú polohu a smernicu začiatočného bodu a stačí už stanoviť len polohu koncového bodu a jeho smernicu.
V alternatívnom paneli nástrojov je dostupných celkom 7 funkcií.
Úsečka Napojiť na existujúcu
Krivka Nová krivka
Ostrý prechod Uzavrieť
Po 15 stupňoch
Prechod medzi úsekmi

Pokiaľ chcete ďalšiemu úseku v začiatočnom bode určiť smernicu nezávislú od predchádzajúceho úseku a až potom určiť koncový bod (a jeho smernicu), potom použite ostrý prechod.

Postup - Nakreslíte prvý úsek krivky. Stlačte tlačidlo v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesu Shift, tím zmizne tá časť smernice, ktorá mala určovať zakrivenie ďalšieho úseku. Koncový bod nezávisle začiatočnej smernici ďalšieho úseku stanovte kliknutím ľavým tlačidlom myši (alebo ťahaním), potom zadajte polohu a smernicu koncového bodu úseku bežným spôsobom.

1.

2.

 3.

4.

 
Striedanie krivkových a úsekových elementov
Striedanie krivkových a úsekových elementov dosiahnete dvoma spôsobmi - prepínaním medzi prvou a druhou ikonou v alternatívnom paneli nástrojov alebo ostrým prechodom.
Postup (ostrým prechodom) - Nakreslíte prvý úsek krivky. Stlačte tlačidlo v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesu Shift. Teraz máte stanoviť koncový bod začiatočnej smernice ďalšieho úseku kliknutím ľavým tlačidlom myši (alebo ťahaním). Pokiaľ však kliknete druhýkrát, stanovíte na rovnakej polohe aj koncový bod úseku bez smernice.

1.

2.

3.

4.

Určiť smernicu ďalšiemu úseku môžete stlačením tlačidla v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesy Shift.
Kreslenie od ruky

Nástroj na kreslenie od ruky umožňuje kresliť myšou na obrazovke rovnako ako s ceruzkou na papieri. Každá krivka, ktorú takto nakreslíte sa automaticky prevedie na Bezierovú krivku, takže ďalšie úpravy sú rovnaké ako u kriviek vytvorenými predchádzajúcimi nástrojmi.

Postup - Stlačte ľavé tlačidlo a ťahajte myšou po pracovnej ploche. Za kurzorom zostáva stopa a vzniká krivka.

Stopa pohybu myši 

Po prevode na Bezierovú krivku 

Alternatívny panel nástrojov
Presnosť - táto hodnota vyjadruje maximálnu vzdialenosť Bezierových kriviek od stopy krivky nakreslenej voľnou rukou v obrazových bodoch (pixeloch). Pre nastavenie presnosti neexistuje optimálna hodnota, preto si sami vyskúšajte, ako sa krivka prevádza pri rôznych hodnotách a pri rôznych tvaroch krivky.
Pre dosiahnutie najlepších možných výsledkov sa doporučuje kresliť krivky od ruky v čo najväčšom možnom zobrazení.
Nástroje alternatívneho panelu nástrojov
Úsečka - keď je stlačené, nasledujúci úsek bude úsečkou (alebo stlačením Shift).
Krivka - keď je stlačené, nasledujúci úsek bude krivkou (alebo stlačením Shift).

Ostrý prechod - keď je stlačené, určíte nasledujúcemu úseku smernicu nezávislú od predchádzajúceho úseku (alebo stlačením Shift).

Po 15 stupňoch - keď je stlačené pri umiestňovaní koncového bodu úsečky alebo smernice, bude uhol sklonu úsečky (smernice) skákať po 15 stupňoch (alebo stlačením Ctrl). To vám uľahčí kreslenie kolmíc, rovnobežiek a pravidelných tvarov.

Napojiť na existujúcu - pokiaľ je stlačené a umiestnite začiatočný bod prvého úseku krivky na krajný bod inej krivky, spoja sa tieto objekty do jediného.

Nová krivka - ukončí kreslenie práve vkladanej krivky tak, že ďalším stlačením ľavého tlačidla myši určite začiatočný bod krivky novej (alebo stlačením Esc).

Uzavrieť - uzavrie celú krivku vložením ďalšieho úseku s začiatkom v koncovom bode posledného a koncom v začiatočnom bode prvého úseku. Z kriviek sa stáva polygon (objekt).