Krivky |
|
Nástroje pre vkladanie kriviek | |
|
|
|
|
V závislosti na vybranom nástroji sa automatický nastaví alternatívny panel tak, aby sprístupnil všetky pre neho použiteľné operácie. Súhrny prehľad a ich popis nájdete na konci. | |
Jednoduché úsečky | |
![]() |
|
1. dvoma kliknutiami - prvým kliknutím ľavým tlačidlom stanovíte počiatočný bod úsečky, druhým koncový bod. Úsečka sa vykreslí po stanovení obidvoch bodov. Pokiaľ však v koncovom bode tlačidlo myši neuvoľníte hneď, ale podržíte ho stlačené a zároveň myšou pohnete, potom sa úsečka vykresľuje okamžite v závislosti na zmene polohy bodu. Polohu koncového bodu stanovíte uvoľnením tlačidla myši. | |
2. ťahaním - stlačením ľavého tlačidla myši stanovíte počiatočný bod úsečky, ťahaním sa premiestnite do bodu koncového a tlačidlo myši uvoľníte. Pritom sa vám úsečka vykresľuje. | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Jednoduché krivky | |
![]() |
|
Postup - Stlačením ľavého tlačidla myši stanovíte počiatočný bod krivky (a zároveň počiatočný bod smernice v tomto bode) a ťahaním koncový bod smernice (viac vloženie úsečky ťahaním). Rovnakým spôsobom stanovte polohu a smernicu koncového bodu. Skôr než uvoľníte tlačidlo myši, je možné s podržaním tlačidla Shift zmeniť tiež polohu koncového bodu krivky, pričom sa zachová smer a dĺžka už stanovenej smernice v tomto bode (bude sa posúvať s ním). | |
|
|
Pokiaľ v niektorom bode namiesto ťahania len kliknete myšou, stanoví sa smernica tak, že jej radiaci bod splynie s krajným bodom krivky do jediného bodu (pokiaľ takto zadáte obe krajné body, výsledkom bude úsečka). |
![]() |
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Spojené úsečky | |
|
|
Postup - Vložte prvú úsečku. Tím, že ďalšie úsečky už budú mať začiatočný bod určený stačí kliknutím stanoviť bod koncový. |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Spojené krivky | |
|
|
Postup - Vložte prvú krivku. Tím už budú mať ďalšie úseky určenú polohu a smernicu začiatočného bodu a stačí už stanoviť len polohu koncového bodu a jeho smernicu. | |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Prechod medzi úsekmi | |
Pokiaľ chcete ďalšiemu úseku v začiatočnom bode určiť smernicu nezávislú od predchádzajúceho úseku a až potom určiť koncový bod (a jeho smernicu), potom použite ostrý prechod. |
|
Postup - Nakreslíte prvý úsek krivky. Stlačte tlačidlo v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesu Shift, tím zmizne tá časť smernice, ktorá mala určovať zakrivenie ďalšieho úseku. Koncový bod nezávisle začiatočnej smernici ďalšieho úseku stanovte kliknutím ľavým tlačidlom myši (alebo ťahaním), potom zadajte polohu a smernicu koncového bodu úseku bežným spôsobom. |
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
Striedanie krivkových a úsekových elementov | |
Striedanie krivkových a úsekových elementov dosiahnete dvoma spôsobmi - prepínaním medzi prvou a druhou ikonou v alternatívnom paneli nástrojov alebo ostrým prechodom. | |
Postup (ostrým prechodom) - Nakreslíte prvý úsek krivky. Stlačte tlačidlo v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesu Shift. Teraz máte stanoviť koncový bod začiatočnej smernice ďalšieho úseku kliknutím ľavým tlačidlom myši (alebo ťahaním). Pokiaľ však kliknete druhýkrát, stanovíte na rovnakej polohe aj koncový bod úseku bez smernice. | |
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
Určiť smernicu ďalšiemu úseku môžete stlačením tlačidla v alternatívnom paneli nástrojov Ostrý prechod alebo klávesy Shift. | |
Kreslenie od ruky | |
|
|
Postup - Stlačte ľavé tlačidlo a ťahajte myšou po pracovnej ploche. Za kurzorom zostáva stopa a vzniká krivka. |
|
Stopa pohybu myši |
![]() |
Po prevode na Bezierovú krivku |
![]() |
![]() |
|
Presnosť - táto hodnota vyjadruje maximálnu vzdialenosť Bezierových kriviek od stopy krivky nakreslenej voľnou rukou v obrazových bodoch (pixeloch). Pre nastavenie presnosti neexistuje optimálna hodnota, preto si sami vyskúšajte, ako sa krivka prevádza pri rôznych hodnotách a pri rôznych tvaroch krivky. | |
Pre dosiahnutie najlepších možných výsledkov sa doporučuje kresliť krivky od ruky v čo najväčšom možnom zobrazení. | |
Nástroje alternatívneho panelu nástrojov | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|